Menguap Dalam Solat




"Nabi SAW melarang menguap dalam solat dan baginda bersabda: Hendaklah ia menahan dengan tangannya pada mulutnya kerana syaitan mentertawakannya."
(HR. Al-Hakim, At-Tirmidzi)

Diceritakan kepada kami oleh Harun bin Hatim Al-Kufi, diceritakan kepada kami oleh Idris, dari Ajlaan, dari Abi Haaziim, dari Sahl bin Sa'ad, ia berkata: Bersabda Rasulullah SAW yang bermaksud: "Apabila seseorang dari kamu menguap dalam solatnya, hendaklah ia mengucapkan : Subhanallah."

Ia disuruh mengucapkan tasbih (Subhanallah) dan tidak disuruh mengucapkan tahlil, takbir dan tahmid. Ini adalah kerana awal kata ini adalah "Siin" dari perkataan "Subhanallah". Apabila engkau mengucapkan dan engkau rapatkan kedua bibirmu, kalah syaitan dan lenyaplah kekuasaannya.

Apabila engkau bertahlil atau bertakbir atau bertahmid, maka awal katanya terbuka, iatu "alif dan laam." Jika ia mengucapkan dalam keadaan terbuka, syaitan pun mendapat jalan untuk memasukinya.

Wallahualam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Aktiviti Panitia Sepanjang Tahun

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Warga sk Kuala Kubu Bharu Dua Slideshow: Norazizie07’s trip to Kuala Lumpur, Wilayah Persekutuan, Malaysia was created by TripAdvisor. See another Kuala Lumpur slideshow. Take your travel photos and make a slideshow for free.

Al-Quran

Logo Sekolah